Jak vybrat rybářský naviják?
K dispozici je spousta různých druhů kaprových navijáků, smekacích, s volnoběžnou cívkou, baitrunnerů a big pit navijáků – všechny jsou ideální pro lov kaprů a každý má své vlastní specifické účely. Váš výběr typu navijáku zcela závisí na preferovaném stylu lovu. Pokud si někdy nebudete jisti, můžete se podívat do našeho obchodu AZ-fishing a získat další rady!
Stejně jako u každého technického vybavení jsou některé značky, které posouvají limity technologií nevěřitelnými kroky kupředu. Mezi hlavní značky navijáků pro lov kaprů patří: Shimano, Daiwa, Sonik, Fox a Nash. Pokud chcete skvělou kvalitu a neutrácet moc peněz, podívejte se také na další řadu navijáků Okuma a Tica.
Rybářské navijáky jsou jednou z oblastí rybolovu, které těží z největšího technologického růstu. Trh se neustále snaží vytvářet modely s nižší hmotností, vyšší pevností a odolností. Takový technologický pokrok může být pro zkušeného rybáře stejně ohromující jako pro začínajícího, přičemž terminologie se mění téměř rychle jako móda lovu kaprů! Tento krátký průvodce vám pomůže prozkoumat trh a najít pro vás perfektní model.
Existuje spousta různých modelů, z nichž každý má své specifické použití. Jsou komponenty, které určité modely obsahují a jiné ne. Existují však některé termíny, které platí napříč všemi kategoriemi: cívka, která slouží k navinutí vlasce a rám neboli tělo navijáku.
Materiál těla navijáku:
Většina navijáků se může pochlubit tělem vyrobeným z vysoce výkonného uhlíkového materiálu. Typ použitého uhlíku se mění v závislosti na ceně a všichni výrobci používají vlastní kódovací systémy k definování kvality uhlíku, který používají. Například špičkové navijáky Shimano používají ve své konstrukci Ci4, zatímco navijáky Daiwa budou používat Air Metal nebo Zaion – které jsou na bázi hořčíku. Toto jsou jen dva příklady s cívkami. Většina navijáků nižší třídy se bude spoléhat na uhlíkový kompozit nebo grafitový materiál. Muškařské navijáky a navijáky se středovými čepy často používají spíše aero-hliník než materiál na bázi uhlíku, takže opravdu záleží na tom, jaký druh úhlování je použit, když se díváte na vlastnosti, na kterých vám záleží.
Hmotnost navijáku:
Bez ohledu na použitý materiál je třeba se spíše zaměřit na to, kolik naviják váží a na točivý moment. Tyto dva faktory určují, jak dobře bude fungovat po dlouhou dobu, zvláště při intenzivním používání. Je důležité poznamenat, že cívka navijáku může být také vyrobena z jiného materiálu než tělo.
Ozubená kola a rotor:
Materiál rámu a cívky je jen začátek, pokud jde o konstrukci navijáku, protože skutečné kouzlo se děje s vnitřními mechanismy. Většina navijáků používá nějakou formu rotoru a převodu, aby se jejich cívka otočila. S vnitřními mechanismy je často stejně důležité hledat přesnost skládání vlasce nebo šnůry, jako hledat naviják, který se může pochlubit velkou brzdnou silou nebo odolností. Modely s perfektně sladěnými převody a rotorem budou silnější a odolnější.
Převodový poměr:
U navijáků je důležitý převodový poměr, který určuje množství síly, jakou jste schopni vyvinout prostřednictvím kličky do navijáku, což výrazně ovlivňuje vaši sílu navíjení. Například převodový poměr 4,3:1 znamená, že při každém úplném otočení kličky se cívka vlasce otočí 4,3krát. Jinými slovy, čím vyšší je převodový poměr dotyčného navijáku, tím méněkrát budete muset otáčet kličkou, abyste dosáhli stejné rychlosti navinutí než s nižším převodovým poměrem.
Například cívka s 5:1 převodovým poměrem vytáhne zhruba 80cm vlasce na každé celé otočení kličky, zatímco naviják s převodovým poměrem 6:1 získá přibližně 100cm vlasce. Nyní si možná myslíte, že vyšší převodový poměr je lepší, ale není tomu tak vždy, vysvětlíme si to trochu podrobněji.
Jsou chvíle, kdy ba naopak budete potřebovat rybářský naviják, který má poměrně nízký převodový poměr. Například v chladné vodě při vedení gumových nástrah. Pro tyto účely by byl nízký převodový poměr cokoli mezi 5: 1 až 4: 1. Ano, skutečně existují chvíle, kdy se nižší převodový poměr s největší pravděpodobností ukáže jako účinější.
Ložiska:
Ty hrají velkou roli v kvalitě navijáku a dlouhé životnosti. Na navijácích obvykle uvidíte řadu různých typů ložisek, včetně z nerezové oceli, válečkových (často označovaných jako RB) a kuličkových odolných proti korozi (nebo CRBB). Ložiska fungují tak, že zmenšují tlakové body na vnitřní součásti navijáku, což zase snižuje fikci. Účinky toho jsou dvojí. Za prvé zajišťuje hladký chod, umožňuje čistší nához a příjemnější navíjení. Za druhé prodlužuje životnost, protože snižuje opotřebení klíčových součástí. To je zvláště užitečné u navijáků na slanou vodou, které jsou citlivé na korozi způsobené mořskou solí, ale též i u sladkovodních, které mohou zachytit písek a jiné malé částice. Tyto typy kuličkových ložisek jsou nejčastěji vidět na multiplikátorech a smekacích navijácích, přičemž kvalitnější navijáky jsou osazeny větším počtem ložisek. Můžete se také setkat, že naviják má „kuličkové ložisko proti zpětnému chodu“. Toto je někdy známé jako jednosměrné nebo spojkové a funguje tak, že zabraňuje zadní vůli na rukojeti.
Ukládání vlasce nebo šnůry, kapacita cívky:
Je to faktor, jak kvalitně bude vlasec navinut na cívku. Rovnoměrné ukládání vlasce co nejtěsněji jeden ovin vedle druhého je výhodnější, bez ohledu na to, jaký styl rybaření máte rádi. Výrazně ovlivňuje schopnost delších náhozů. Rybářské vlasce a navijáky jdou ruku v ruce, přičemž jeden ovlivňuje výběr druhého a oba závisí na stylu rybolovu, na který se zaměřujete. Další funkce jsou: typ brzdy, které navijáky nabízí. Jsou rozděleny dle umístění ovládání na přední, zadní v případě smekacích navijáků nebo zda májí volnoběžnou brzdu. Zda se jedná o jednoduchou nebo dvojitou kličku a převodový poměr.
Kapacita cívky je dána délkou a průměrem rybářského vlasce. Silnější vlasec má větší průměr, takže se na cívku vejde méně vlasce. Můžete například vidět naviják uvedený jako 250 m/0,30 mm, což znamená, že pojme 250 metrů testovacího monofilu o průměru 0,30mm.
Navijáky Shimano mají v označení modelu přidaná písmena:
- HG-rychlý převod
- C-kompaktnější tělo
- XG-extrémně rychlý převod, malá síla navíjení
- PG-silný převod, malá rychlost navíjení
- S – mělká cívka
- SS-super mělká cívka
- C-kompaktní tělo navijáku
- F-přední brzda (front drag)
- R-zadní brzda (rear drag)
- DH – dvojitá klička
- SW – určeno i pro slanou vodu
Písmenné označení navijáků Daiwa:
LT-znamená 6 zásadních změn: nová snížená velikost těla navijáku, lehčí a silnější tělo, větší brzdná síla, silnější převody, lehčí hliníková cívka, lehčí klička
Pro jednodušší pochopení je zde příklad: Označení navijáku – LT 2500 D-C XH
Typ cívky:
- 2500 D – hluboká cívka
- 2500 - klasická cívka
- 2500 S – mělká cívka
Model kompaktního těla:
- 2500 C – kompaktní tělo (malé tělo – velká cívka)
Převodový poměr:
- 2500 P – Převodový poměr 4,9:1
- 2500 - Standardní převodový poměr 5,1:1
- 2500 H – Rychlý převodový poměr 5,5:1
- 2500 XH – Super rychlý převodový poměr 6,0:1 a víc
Typy rybářských navijáků:
Výběr navijáku je stejně důležitý jako výběr správného rybářského prutu. U některých rybolovných technik je dobré, aby byl naviják sladěn s velikostí prutu. Špatně vyvážená sestava díky těžkému a zbytečně velkému navijáku, může ovlivnit pohodu například při dlouhotrvajícím aktivním lovu jako je přívlač nebo muškaření, únavou zápěstí nebo celé ruky.
Navijáky s volnoběžnou brzdou:
Volnoběžná brzda je velmi oblíbená funkce, protože umožňuje volné vytahování vlasce z cívky, při záběru ryby a odpojuje se pouze tehdy, když rybář otočí rukojetí navijáku, nebo pře cvakne brzdu zpět. Což znamená, že pruty mohou být bezpečně ponechány ve stojanu, zatímco čekají na záběr. Funkce volnoběžné cívky může být často nastavena na různé napětí, například když lovíte blízko u podvodních překážek, budete chtít, aby napětí bylo nastaveno vyšší, než když lovíte na otevřené vodě. Tato funkce brzdy se nejvíce používá při lovu kaprů.
Navijáky s přední brzdou:
Jsou nejběžnějším typem navijáků. Brzda se nastavuje křídlovou matkou, která je umístěna na přední části cívky, je velmi citlivá a pohodlná pro většinu rybářů. Velkou výhodou u přední brzdy je přirozenost jejího seřizování, jelikož si naviják nezakrýváte rukou a dobře na ni vidíte i při zdolávání ryby. Tento typ navijáku je asi momentálně nerozšířenější mezi rybáři pro jeho snadné používání a vhodného pro většinu rybolovných technik. Ve velké oblibě je u některých modelů náhradní cívka, na které můžete mít navinut vlasec nebo pletenou šnůru jiného průměru a nosnosti.
Navijáky se zadní brzdou:
Navijáky se zadní brzdou znamenají, že ovládání brzdy je konstruováno a uloženo v zadní části konce navijáku. Brzda je utahována pomocí kolečka, které je většinou opatřeno číselnou řadou. Rybář tedy i po delší době vidí, na jaké brzdné síle je jeho naviják nastaven. V přední části je uloženo tlačítko pro rychlé vyndání nebo vyměnění cívky. Tuto funkci velice ocení začínající rybáři, jelikož se jim občas nedopatřením dostane vlasec pod cívku a namotá na ozubené kolečko hřídele. Pak jednoduše vycvaknete cívku a vše pohodlně rozmotáte. Navijáky se zadní brzdou jsou vhodné pro rybolovné techniky jako je: plavaná s matchovými pruty, feeder, položená ale i přívlač. Technická konstrukce u těchto navijáků je o něco složitější než u modelů s přední brzdou, ale na poruchovosti se to nijak zvlášť neprojevuje. Existuje ještě možnost tzv. bojové brzdy v kombinaci se zadní brzdou. U tohoto ovládání je zásadní nastavení hlavní brzdy tak, aby bylo možné rybu zaseknout. Při zdolávání používáte brzdu bojovou a ta funguje tak, že buď povolujete, nebo utahujete až o cca 25% z nastavení hlavní brzdy.
Big Pit navijáky:
Big pit jsou odvozeny od velkých navijáků používaných pro mořský rybolov. Mají cívky pro velkou kapacitou vlasce, jsou větší, robustnější než běžné rybářské navijáky a zkonstruovány tak, aby vydržely velký tah, což je užitečné zejména při zdolávání monstrózních kaprů. Čím je totiž cívka větší, tím lepší je ukládání vlasce, protože oscilace na cívce pohybující se nahoru a dolů jsou pomalejší. Větší naviják a cívka jsou předurčeny pro nahazování na velké dálky, nebo v případě dalekého zavážení nástrah. Stále pak zůstává na cívce dostatek vlasce pro zdolávání ryby. U některých špičkových navijáků najdete cívky s velkou jamkou a možností volnoběžné cívky. Jsou konstruovány jako tzv. „tanky“ a úměrně svým rozměrům mají zesílené vnitřní ozubení. Bit pit navijáky se pohybují ve velikostech cívky od 7000–14000. Některé jsou schopné pojmout až neuvěřitelných 550m vlasce v průmětu 0,35 mm.
Spodové navijáky:
Každý, kdo hojně využívá spodovou raketu při velkém množství zakrmování, vám řekne, že největším problémem v tomto způsobu podávání návnady, za neustálého nahazování a navíjení na dálku je efektivita! Proto se doporučuje použití velkého navijáku s poměrem rychlého navíjení, který je speciálně navržen právě pro tento účel. Spodové navijáky mají mělčí cívky a rychlejší převod například 5,7 při navinutí 130 cm vlasce na jedno otočení kličky. Tyto navijáky lze použít i při lovu kaprů, ale jsou primárně určeny pro dodávání návnady a ne pro samotný lov nebo zdolávání ryb.
Když hledáte naviják pro vaši zakrmovací sestavu, stojí za to zvážit ty, který mají zajišťovací klipy na vlasec. Jakmile trefíte své lovné místo, zaříznete vlasec do klipu a ten zajistí přesné dodání návnady opakovaně na stejné místo. To může být kritické pro efektivitu při závodech, nebo když se ryby drží ve velmi těsné blízkosti zlomu, řekněme na okraji velké zátoky blízko hlavního toku řeky, jen pár metrů za náhozem bude vidět vaši návnadu unášenou po proudu. Myslete na to, že naviják bude hodně využíván, a proto stojí za zvážení investovat do kvality. Neustálým nahazováním se běžný naviják stane brzy „starým“, když použijete nesprávné nástroje pro zakrmování například pod výkonný prut a malý naviják s nízkým poměrem navíjení (doslova budete mít pocit, že vám po chvíli upadne ruka!) a navíc to bude trvat dvakrát více času. Velikost navijáku se pohybuje v rozmezí od 7000 do 10000.
Baitcastové navijáky:
Baitcastingový naviják má otočnou cívku a je umístěn na vršku baitcastingového prutu, který má menší očka než klasický přívlačový. Liší se od běžných navijáků tím, že vlasec na baitcastovém navijáku se odvíjí od cívky přímo v linii s prutem, zatímco u ostatních navijáků se vlasec odvíjí pod prutem.
Mají větší kapacitu vlasce, nahazují dále, rychleji a disponují menším třecím odporem než smekací. Ovšem při nahazování je třeba trochu větší zručnosti. Vývoj naštěstí jde dopředu a výrobci se snaží zjednodušit nahazování těmito navijáky přidáním pracovní brzdy, která zabraňuje předbíhání pletené šnůry. Seřízení této brzdy je však třeba upravit při každé změně hmotnosti nástrahy. Používají se pro nahazování těžších nástrah zejména při lovu dravců.
Multiplikátory:
Multiplikátory jsou přizpůsobeny tak, že jedno otočení kličky navijáku ve skutečnosti znásobí počet otočení cívky, což umožňuje rychlejší navíjení. Jsou osazeny řadičem vlasce, který se stará o jeho rovnoměrné uložení na cívce. Šnekový převod se pohybuje pravidelně z leva doprava a ukládá vlasec lehce křížem, což má za výhodu při zdolávání ryby. Zamezí se tím zaříznutí vlasce mezi níže natočené oviny. Multiplikátory mají veliké uplatnění při mořském rybolovu jednak na trolling – nástraha je vlečena za lodí nebo také při vertikální přívlači s těžkými jigovými hlavami nebo pilkery. Multiplikátory jsou odolnější a trvanlivější při zdolávání velkých ryb oproti smekacím navijákům.
Některé modely jsou osazeny čítačem délky vlasce nebo i elektrickým navíjením. Elektrické multiplikátory lze jednoduše připojit k autobaterii a motorek vykoná zdlouhavé navíjení za vás. Rychlost zpětného navíjení se samozřejmě dá redukovat. Při nákupu multiplikátorů mějte na paměti, že u většiny modelů se nedá přendat klička navíjení z jedné strany na druhou. Je třeba si vybrat správný model pro leváka nebo praváka. Například uvedením typu „levoruký“ znamená, že prut držíte v pravé ruce a kličkou namotáváte levou rukou – označení navijáku LH.
Muškařské navijáky:
Muškařské navijáky pracují tak, že navinutou šnůru vytahujete z navijáku prsty. Obvykle držíte muškařský prut ve své dominantní ruce a manipulujete se šňůrou druhou rukou blízko navijáku. Při postupném kmitání prutu pohyby dozadu a dopředu povytahujete šňůru po malých krocích, jak se zvyšuje její energie.
Navijáky se otáčejí kolem středového čepu nebo vřetena a nabízejí jemné nastavení brzdy, která poskytuje neuvěřitelně hladký chod. Muškařské navijáky mají velikost udávanou v Aftma což je zátěž šnůry požitá na prutu (je to vlastně taková námi známá gramáž prutu). Většina je vyráběna tak, aby bylo nahazováno pravou rukou. Podle toho bude nastavena ochrana šnůry a brzdný systém. Pokud je přestavba možná, výrobce dodává návod k přestavbě. Malý šroubovák je obvykle jediným nástrojem, který budete k přestavbě potřebovat.